måndag, januari 07, 2008

Hundmötar träning...

Var ute i skogen och gick igår. Då kommer en mellan Schnauser (hane) fram. Roy tokskällde och drog med sig Drago... När hunden kommer ända fram släpper jag Drago för att jag ville att han skulle om möjligt ta det lite lugnare. Då börjar han skälla/pipa/skrika om vart annat medan han spinger runt hunden. Tok! Jag hade hoppats på att de skulle fått lugna ner sig båda innan vi särade på dem men när husse till hunden kom fram sög han honom åt sig och gick. Det var bara att fortsätta promenaden och runt hörnan hittar vi en Schäfer hane modell agro!! Drago var nu i koppel och betedde sig super tills Scäfern gjorde utfall. Fattar att Drago inte gillade situationen men vi kommer där ifrån utan skador. Sedan dröjer det 50 meter till tills vi träffar nästa. En stor FET gul labbe. Till en början massa skäll men slutade när jag sa till :,) Sedan helt lugn när vi stod och pratade lite med hussen till labben ;,) Roy och Per hade gått i förväg och hade inte något dåligt inflytande på plutten. Bestämt att jag och Drago ska gå före Roy när vi möter någon hund. Blir mycket lugnare då och så blir inte Drago stressad när han blir lämnad kvar efter.

Annars så tränade vi "hitta matte". Roy har en söknäsa som få och hittar direkt men Drago missade helt att han har en näsa! Sprang och pep två meter ifrån mig som lägligt satt bakom en gran. När han hade sprungit där fem min rör jag mig lite och DÅ tittar han rakt på mig genom granriset och blir JÄTTE lycklig!! Sedan var det svårt att gömma sig igen. Han var som ett klister!

Hemma har vi börjat och träna att sitta stilla när det kommer någon. Drago har inga problem med att vara tyst medan Roy gafflar (som vanligt). Nya regimen är att är man tyst när det kommer någon så får man gå och hälsa NÄR besöket kommit och satt sig i soffan. Drago fattade direkt medan Roy satt och smågruffa en lång tid och sedan när han fått klartecken skällde han när han gick mot besöket. En snabb infågning av odjuret och börja om. Efter två gånger så gick det bättre och han var tyst transpotsträckan till besöket! :,)

Sedan har vi fått medelande att hundarna har ylat när vi inte varit hemma! F-N!! Grannarna har sagt att det hänt en gång och vi har hört det en. Då blev det tillsägelse och förhoppningsvis var de tysta. De var ialla fall tysta när vi kom tillbaka och det var inte syrebrist i lägenheten som det var när de hade hållit låda. Ska träna lite små ensam hemma vistelser så att det inte blir något konstigt att vara hemma ensam. Det är bara på helgen de är hemma ensamma, annars så är det ju med på jobb.

Over and out!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det kunde varit jag som skrev det där med besöksritualerna! Fokuz skäller tills dörren öppnas. Sen är det puss kalas! Nellie gör precis som Roy! Men har faktiskt lugnat sig lite sen Fokuz kom - kan ju inte vara så farligt när parveln överlevde ;)

Anonym sa...

Jösses vilken "rörig" hundpromenad. Hoppas den lille inte drar några slutsatser och tror att alla hundar är sådana.

Själv har jag lagt ner planerna på att ha lugna hundar i samband med besök... Skogstokiga blir dom, och så lär vi få ha det. Men det är bara glädje och förväntan i båda så det går ju att leva med.

Anonym sa...

Vilken spännande promenad! Vi filmade Twister ett tag när han var ensam och han ylade också. Dock inte högt, så det störde inga grannar. Han har slutat med det nu när Rufus finns här också.