torsdag, december 06, 2007

Kloss träning...

Har läst om att det är på modet att träna klossträning för att hunden ska fatta att det faktiskt finns en bakdel där bak någonstans. Marlene med Fokuz tipsade om en sida (http://www.klickerklok.se) som visade hur man skulle göra. SUPER bra sida som verkligen ger en mersmak att åka till grannlandet för kurs!!

Då det regnade åkte vi aldrig till Knivsta för att träna utan träningen fick vara hemma i badrummet för Roy och köket för Drago. Roy fattade precis vad han skulle göra men sedan har han även förstått att det är något där bak och har inga problem egentligen. Han fick även träna lite på att gå "runt". Han ska när allt är klart kunna skickas runt en kon, träd eller något. Det fick bli sophinken... Badrummet är inte så stort så det gick som en dans när han fattade att matte inte pekade på toan :,)

Drago då... Jag trodde att kelpisar var lätt lärda... Falsk varudekleration Åsa!! Han fattade inte ett dugg att han skulle gå upp på vågen (vår kloss). Han satt så sött och glodde på mig nära, nära vågen istället för att stå på... Efter ett tag och några gråa hår så bytte jag ut vågen till en större kartong.... Fattade fortfarande inte men godis i form av korv var GOTT!! Då hoppade jag över att han sulle fatta att gå upp på klossen som nu var stor som ett lekablock. Satte framtassarna uppe på och började försöka flytta honom. Det däremot fattade han...ialla fall åt vänster!! Höger gick INTE... Men roligt var det och trött blev han!!

En annan possitiv grej var att han nu antagligen är inklickad!! Så mycket godis för så lite kommer han nog aldrig att få igen!! När det blir lite svårigheter sätter han sig ner och tittar så sött på mig...vill ha att han försöker göra något istället, men det kommer väl!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du behöver inte åka till Norge. Dom har kurser i Göteborg också.

Badrum och kök är utmärkta träningsplatser. Igår insåg jag dock att det (ibland) vore en fördel med heltäckningsmatta. Karlsson skulle testa nya tungapporten som levererades igår. Och han höll inte i den hela tiden, om man säger så... ;-)

Anonym sa...

Hon har blivit internationell, helt plötsligt....

....och det är klart att kelpar är kloka....jobba lite = mycket godis...kallar du det dum?!?

Anonym sa...

Ja du kan gå kurs här i sverige också men Oslo kanske är närmare än Gbg?

Joo jag anar att han är smartare än vad jag vill tro ;)