torsdag, februari 21, 2008

Onsdagsträning på Knivsta

Äntligen tog vi oss i kragen och körde till Knivsta för att träna, trots den täta dimma som låg över nejden. Det var som att köra i soppa!! Det var träning för Drago som stod på schemat. Speciellt att han inte ska hälsa på alla hundar/människor och inte bli frustrerad (skälla som en galning) på de han inte får hälsa på... Vi var där lite tidigare så att han inte behövde utsätta sig för alla hundarna som brukar träna på en gång. Jenny med schäfern Qirie var första objektet som han faktiskt fick hälsa på. Vi började med fika inne i klubbstugan där han efter en kvart fattade att det gav utdelning när man tittade på matte i form av godis i huvudet... ett tips från Marlene. När det kom in andra i stugan blev han väldigt glad (skällig) och skulle dra dit. Men bra klubbkamrater gjorde att han fick en aning om att man inte kan/ska hälsa på precis ALLA!! När jag och Jenny suttit och språkat 45 min så gick vi ut och började om med koncentration på matte. Han lyssnar jättebra när han får uppgiter så det är inget att klaga på MEN allt annat är ju SUPER DUPER roligt!! Får han ett OK drar han iväg till närmsta hund (så långt kopplet når) men kallar jag på honom så vänder han i luften och kommer tillbaka...

En grej har jag lärt mig igår ialla fall. Han är väldigt medveten om mattes kropp är lite svängd eller är rak. Fotpossitionen kämpade jag med ett tag tills polletten ramlade ner hos matte att jag faktiskt står rakt med kroppen när vi tränat hemma och inte svängd som på planen...när jag rätade på mig satt han som ett klister mot benet rakt och fint!! Det här med kelpie istället för terrier är lite knepigt. Roy skulle aldrig vara så flygig i rumpan som Drago...

Roy mår förövrig fint fint efter matkalaset här om dagen. Han skulle nog kunna tänka sig ett kilo till av Dragos mat....

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk vad enkelt det vore att vara hund om människorna bara hade ordning på motoriken. ;-)

Skönt att Roy hämtat sig efter sitt skrovmål.