fredag, augusti 03, 2007

I fält

Nu så ska min Dr-tjänst sättas i verket. Det jag gör för tillfället är insekter från Asa och Tönnersjöheden där jag odlar ut och identifierar svampen som är på insekten. Metoden är som på CSI men har lite längre realtid än på tv-serien, men annars så är det rätt så likt.
Igår så tog jag och min handledare Janne oss i kragen och åkte ut och tittade på de hyggen som Gunnar på Korsnäs fixat till. På första hygget så hittade vi inte riktigt stubbarna..... det skulle vara 30 st i en klunga. Vi fick det till 17 st utspridda. Vid denna tidpunkt trodde vi att Gunnar misslyckats att tolka mina direktiv men icke så nicke!! Går över en vall och vips så ser man en "kultplats" på avstånd mitt i hygget!! Suveräna Gunnar hade dirigerat skördargubbarna rätt och där stod 30 st högstubbar av gran. Vi traskade dit och kom fram till en massa viktiga saker och att det nog skulle bli lite svårt att ta sig till provytan när örter och dyligt växt till sig. Men kanske man kan låna en röjsåg så att man kan komma fram.... Tänk en galning till skåning med röjsåg i Upplandsskogarna...Oj Oj...
Hygge nr 1 i Skärplinge. Visst ser det ut som en kultplats!!

Hygge nr 2 i Gimo

Hygget i Gimo hade gammal skada av klibbticka. Rötsvamp, om det är någon som undrar vad det är för sorts svampar jag letar efter


Hygge nr 3 i Österbybruk var en gammal ängs och betesmark. Syns av de gamla ekarna i bakgrunden och hasselbuskar som växte i angränsande skog. Misstänker även att det funnits en bostad där typ på järn/brons åldern.

Antagligen gav detta inte någon som helst klarhet om vad jag sysslarmed men det kommer ju ut på Dr-avhandlingen om fyra år eller så!!!
Back to work!!

Inga kommentarer: