måndag, oktober 20, 2008

Helgen som gick + ett år med kelpie

Lördag: Gick på restaurang med Per, Peris och Maria. Det blev på Kina Garden för att Per skulle fota karparna till deras hemsida.

Söndag: Städade som en tok på Knivsta BK med ett glatt gäng. Mycket kastades. Efter det blev det sök för Drago. Han skötte sig så där men vill inte gå på djupet i okänd mark, Knäpper inte på näsan om han inte måste etc. Possitivt var att han satt uppbunden vid ett träd med väskan som sällskap och han var TYST!! Super hunden! Kvällen var även den härlig då Per var och kolla på skräckfilm. Jag fick äta vad jag ville och kolla på AnimalPlantet och Monky wolrd hela kvällen!! Super efter en krävande helg!

Då har det gått ett år med kelpie. Vad ska man säga... Trodde det var bara att tuta och köra med Drago och klättra snabbt i lydnad/bruks. Vad hände?? Det visade sig att all den kunskap som jag samlat på sig med Border terrierna inte riktigt fungerade på Drago och att jag stod rätt så handfallen (och gör det lite fortfarande) om hur en vallhund/kelpie fungerar! Sedan att Drago fladdrar i hans hjärna gör ju inte saken lättare MEN det är kul att trixa och försöka få saker att fungera. Koncentrationen är ju sååå mycket bättre nu än för några månader sedan och från att få hålla sig på kanten av lydnasplanen så kan vi nu träna mitt i smeten. Inte fy skam. Kan även gå förbi okända hundar med några meters mellanrum utan att han blir hysterisk. Allt går ju framåt sakta men säkert. Att valla är ju lite hans grej om matte inte vill mera än han är mogen till. Nästa år så ska jag starta i lydnaden, hur långt vi kommer är något som framtiden får utvisa, få ordning på söket och starta där, fortsätta med agilityn och se vart vi hamnar där. Vallningen är bara på skoj men varför inte tävla lite där också om vi får ordning på hämten... Mycket man vill!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart har du dragit nytta av dina bt:s, men olika raser ÄR olika raser och ... hundar är framför allt individer. (Sa hon som haft två schäfrar utan de minsta mentala likheter.)

Anonym sa...

Ååh det är så härligt att läsa din blogg! Fokuz verkar ju ligga några steg efter i utvecklignen om man jämför med Drago... kanske vi också kan stå mitt i smeten om ett tag ;)

Anonym sa...

Kul att ses på MH:t! Hoppas det blir fler gånger!
/Fia