fredag, oktober 17, 2008

DRAGO!!??

Vad ska det bli av denna hund? Roy har sin bana utstakad för tillfället med lydnadstävlingar och ev. agility till våren. Drago är ju fortfarande under inkörning som visar sig ha konsekvenser...

Då vi inte kör några pressitions arbeten med Dragozen så blir det mycket träning med "lösa" boliner dvs. där hans hjärna kan ta paus utan att det går ut över mattes tålamod! Sök är superroligt både för mig och Drago då han faktiskt sätter på näsan och JOBBAR för kung och fosterland. Vallningen är också bra när matte inte har för stora krav eller vill gå för snabbt fram. Vilka konsekvenser ger detta då??

Vallningen tycker jag se ett ökat intresse för joggare eller barn som springer. Här om dagen så stötte vi på en joggare. Drago sitter snällt vid sidan men när matte ger godis till Roy så vips är Drago uppe och ska valla joggare... Detta hade nog hänt innan för tjejen som jogga, hon satte förmanande upp pekfingret och sa Nej... Dumt nog försökte hon jogga förbi istället för att stanna och vänta tills jag fått in skithunden. Där fick jag in ett läggande men ligget blev framför joggaren och praktiskt stoppade denna. Matte fick fram ett förlåt och vi skilldes åt. Måste säga att hon reagerade bra men "Nej":et var väldigt gnälligt och skulle definitivt inte stoppa någon annan hund.

Sökträningens konsekvenser är lite mera fartfyllda. Var ute och gick på Sunnerstaåsen en runda innan vi skulle jäkta till en affär som stängde halv fem. Vi hade 20 minuter på oss vilket resulterade i en längd på åsen och en runda ner för att komma upp igen vid en brant för att gå samma väg tillbaka. I branten ser man Drago vädra och swich... så var han borta! På detta stället är det väldigt brant så att skrika på hunden och gå upp samtidigt är inte att tänka på. Här finns även mycket vilt i form av rådjur. Mitt första senario är att nu jagar han antingen joggare eller värre vilt!! Stod kvar och kallade på Drago både med godis signal och namn. Svor lite när det dröjde att han kom. Till sist så flyger han över krönet igen och var super duper lycklig! Glad var jag men tyckte synd om den/det han trakasserat. Väl tillbaka till bilen så ser jag Elnas bil. Elna har borderterrier damerna på jobb, vilket gav mig en annan ide. Drago hade naturligt vis vittrat damerna och fått glädjefnatt! Frågade Elna dagen efter och visst hade Drago hittat dem och sagt hej på behöring infångnings avstånd! Han hade älgat på efter dem i ett U från mig och först hade Elna blivit lite nervös men när hennes bordrar inte sagt något så var hon säker på att detta var Drago och inte någon annan jycke. Man får väl hoppas att Drago fattar att han ska vänta på ett sök kommando snart så att han inte försvinner till andra ont anande personer som inte känner min kille. Bra eller dåligt vet jag inte men det var ett klockrent upptag i vinden!! (lite stolt är man ju!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa ibland undrar man om man ska vara stolt eller inte när de för över vall/sök beteenden i "fel" situationer...

Anonym sa...

Kan jag mer en skratta hihi... Han är ju duktig ju... Kan man inte få vara stolt fast det inte var tänkt så??