måndag, juli 14, 2008

Kurs och hemfärd...

I helgen deltog jag som åskådare på en hundkurs för Anders Kjernholm som Mögel Åsa tillika uppfödare hade dragit ihop. Nu vill jag bara att jobbet ska ta slut och att man får åka till djuraffären för att inhandla target boll!! Vilken nytändning och ny förståelse att träna en vallhund! Terriers vet jag mycket hur de fungerar men med en vallhund har det liksom tagit stopp. Mestadels för att Drago har dålig koncentrations förmåga på matte eller är det bara matte som inte kan... kanske både och skulle jag nog tippa på.

Hemfärden blev ett litet äventyr... Först så startade inte Anna-Karins bil på parkeringen. Lampan hade lyst hela helgen och sugit musten ur batteriet. Det ordnade sig senare med startkablar som Annas pojkvänn lägligt hade lagt under sätet fall i fall. Jag själv och killarna drog iväg glad i hågen för en tripp i "Super volvon" som Per sa när jag frågade vid dit resan om han skulle komma och hämta mig om jag säckade ihop någonstans. Kursen hölls utanför Västerås så en bit på 11 mil enkel resa.
Början går skit bra. Precis som "Super volvon" ska gå. I Enköping har de en rondell som inleder turen på E18 mot Uppsala. Runt i rondellen ut på motorvägen och... Det känns som om jag kör på linjen och det väsnas! Försöker gasa på och drar mig "från" linjen... Ljudet slutan inte utan ökar!! FAN!! Det måste vara punktering!!
Rullar ut en kurva och får gått stanna vid motervägskanten typ 80 meter innan 110 skyllten... Där står jag nu och bilen bara gungar när de andra åker förbi. Ringer Per, som jag pratat med för 3 minuter sedan, och meddelar situationen. Vi har Volvo assistans som ska vara bra vid sådans situationer...Ringer dem efter Per. Efter 7 minuter med dålig musik och en jävla metall röst som meddelar att det är kö och om du stannar kvar så besvarar de så fort de kan, la jag på. Ringde Per igen... Per ringer Jonte, en jobbarkamrat i Enköpings butiken som får rycka ut att hjälpa blondinen vid början av E 18. Det tog lika länge för Jonte att komma till undsättning som jag satt i telefon med Volvo assistans!! Lyfte ut hundburen + hundar från kofferten (man måste vara två därav behövdes hjälp, annars kan jag byta däck själv), fram med reserv däck och byta. Tog nog 15 min totalt. Killarna satt i buren mellan Jontes bil och "Super Volvon" medan de andra svishade förbi. Roy låg ner och Drago kollade efter matte. Ingen brydde sig om bilarna som for förbi i accelererande hastighet!! Super hundar!! När allt var klart tackade jag min nya Hjälte och pluttrade iväg i maxhastigheten 80 km i timmen de fem återstående milen till Uppsala. Cruisern är en superb uppfinning!!

I morse lämnade vi däcket till en däckfirma som ska byta och upptäcker då en spik rätt in i däcket!! Så vem i "PPPPIIIIIPPPP" har laggt ut SPIK i rondellen i Enköping!! Det kunde gått så djäkla mycket värre än det nu, som tur är, inte gjode!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jäkla tur ni hade trots allt....

Visst var det en bra kurs, han är duktig Anders....

Anonym sa...

Ja vilken tur ni hade.... Jill

Anonym sa...

Vilken tur i oturen :) Kul med kursen!