torsdag, december 04, 2008

Jaha...Skratta eller gråta??

Under mitt exjobb använde jag en teknik som heter T-RLFP (Terminal restriction fragment length polymorphism). Då var den ett relativt nytt system där man bygger upp ett bibliotek med kända arter av svamp (eller annat skrövs) som man sedan jämför med okända prover... Tog examen i januari 2007. Exjobbet hade 200 prover totalt vilker är väldigt lite. Nu gör jag om exjobbet i större skala och förra året plockade jag in cirka 200 prover som jag nästan är klar med analyserna. Kanske en, två veckors heltidsarbete kvar, dvs jag har hållit på i snart ett år med dessa (har även tagit 33 poäng i kurser så jag har inte släpat fötterna efter mig precis...).

Detta årets prover är 873 st...

Räkna efter själva hur lång tid detta skulle ta även utan kurser, konferancer och möten. MEN nu finns det en teknik som heter 454 sequencing eller Pyrosequencing. Vill ni veta mer gå in på Roche.com Denna tar cirka två månader att förbereda (ALLA MINA PROVER) och cirka 5 timmar innan resultat. Pratade med två av mina handledare idag och kom fram till att jag ska byta metod...DVS ETT ÅR ÅT SKOGEN! Eller nästan... har ju en artikel som ska sammanställas och publiceras så fort den tredje handledaren får handen ur PPIIIIPPP!!!

I morgon ska jag ta halv dag (förhoppningsvis), Drago och Roy ska få leka med Lukas och eventuellt simma efter beroende på när jag blir klar på jobb.Planerade först att jobba hemma men det gick inte vägen precis...

5 kommentarer:

Maria, Dina och Kylie sa...

Shit vad surt! :(
Snacka om onödigt arbete!
Nå ja, du har ju hållt dej sysselsatt ett år i alla fall :)

Anonym sa...

Pust bara att ta nya tag ser jag!! Men det är väl roligt med lite utmaning ;)

Anonym sa...

Surt sa räven...

Anonym sa...

Skratta och var glad, det hjälper.
farfar.

Anonym sa...

Well Ylva, är det en sak vi kan vara överens om när det gäller just forskning så är det att empirisk data gäller bara just nu, tills någon annan utvecklat ett bättre system eller tills någon motbevisat din forskning.....Hur snabbt detta går är olika...i ditt fall - för snabbt ;(

Men du - Nya tag och kanske i slutändan mer tillförlitliga resultat?!

Fördelen som jag ser det med just forskning är att man är ständigt på hugget för nytt och har full koll. Märker själv hur jag några år efter avslutade studier inte alls är lika "på" - Hinner helt enkelt inte, men skulle önska jag hann för det är ju så himla spännande, även när det "sk...er" sig.

Så nya krafttag tjejen! Du är på rätt väg iaf och behöver inte byta ämne!
Ewa