tisdag, september 02, 2008

Jobba hemma

Som doktorand kan man och ska man sköta sig själv i stor grad. Det vill säga att gör jobbet som du ska och be om hjälp när du behöver. Man disponerar även sin egna tid. Min jäst på jobb hade inte växt tillräckligt över helgen så just idag kunde jag jobba hemmifrån med DNA seqvenser. Man ska ta alla DNA baspar (ATGCGTCCC osv) och hitta sin specifika primer i dessa för att få rätt art. Primern klistras in på olika ställen beroende på art och på så vis kan man artbestämma vad man hade i sitt provrör. Knasigt men sant.

Så hemma jobbandet började med en lång promenad i Jälla som var mer of pist letande efter svamp än prommis på stigen. Ingen svamp hittade jag... Svärmor och svägerska hittade två korgar fulla precis utanför svägerskans trädgård så det finns! Någon gång ska jag hitta!! Vid bilen stöter vi på en man med en Vorsthe. Hon stack ifrån honom och Drago var leksugen och stack han också. Men det slutade med att vi stod vid bilarna och snackade minst 45 minuter!! Mannen var en som bytt karriär från något till att köpa en gård med 40 ha mark som han numera restaurerade i sann anda med gärdesgårdar, blandskog och ängsmarker. Heja, Heja!! Hoppas att det finns flera sådana ute! Gården låg i jämtland och han var här på besök hos sin sjuka mamma. Tydligen var hans 20 åriga dotter i Schweiz på väg att bli proffsdansare... Mycket fick man veta på 45 min. Snackade mest om skog, jakt och gårdar. Mycket givande och man kan ju alltid hoppas på att vi träffas igen, inte för att sannolikheten är så stor men ändå.

Nu ska jag fortsätta arbeta...

Inga kommentarer: