tisdag, maj 06, 2008

Hyytiälä Forestry Field Station...

... är exakt var jag befinner mig nu. I ett eget rum a lá 1961 sitter jag med datan på huvudkudden och sladdlöst nätverk. Utanför är det skog och åter skog. När inte hela Finlands fåglar sjunger på morgonen så hör man det välkända ljudet av väderstationen. Väderstationen mäter molnens höjd, dag som natt!! Med 4 sekunders mellanrum säger det PIP.... Danskarna klagar på att man blir "mental" när man ska sova men jag som varit här innan har tagit med ÖRONPROPPAR :,) Sover sött som katten speciellt efter min ryska "roomi" försvann. Inte så att hon gick ut i skogen, vilket kan hända men hon bytade rum. Inte mig emot...jag fick två kuddar! Annars är här väldigt icke ljudisolerat så varenda fjärt ekar genom korridoren. Kollade upp att Hyytiäla ligger 210 km N-NW från Helsinki och 60 km NE från Tampere.

Per uppdaterar att hundarna mår bra och att de går långrundor på kvällen. Hotade med att om han inte gjorde det skulle han få köpa ny kurslitteratur till mig. Kurslitteraturen för hela min utbildning är nämlingen i tuggavstånd för liten understimulerad kelpiekläpp. Killarna får följa med Per på jobbet om vädret tillåter annars så är de hemma och han åker hem på lunchen. Förvarnade även Maria och Ulli om att mina hundar möjligen kunde dyka upp hos dem någon dag. Har inte hört något än så det kanske går bra.
För att Maria skulle kunna gå ut med Drago inköptes en haltigrimma. Kan inte säga att det uppskattas extremt men den har sina effekter. Har bara testat i parken och där går det super. Hund->Drago drar (passande namn!!)->tar lite lätt i kopplet -> huvudet vänds upp och in åker en gotta!! Nu ska det bara fungera på vägen ut på bk planen så blir matte nöjd!!

Ne... nu får jag sova. Ligger en timme före i tiden. Ska på utflyckt till meteropoolen Tampere imorgon klockan 8 för att kolla in någon maskin på sjukhuset... jippi... På söndag ska vi vänta i Tampere tills planet ska lyfta, så ska vi se om vi hittar Mumin museét...måste ju vara lite kulturella också!!

1 kommentar:

Anonym sa...

VAAD gjorde du för att din rumskompis skulle byta rum?:p:p

Annars verkar du ju ha det "suvve" där ute i skogen - gå inte vilse bara!