söndag, juni 10, 2007

Skott i skogen!

Nu har man levt farligt igen....som skytt under lägre, högre och elittävlingar i rapport! Blev i fredags uppringd av Lotta som var ansvarig för Valloxkampens rapport del. Hon undrade om jag kunde vara skytt under söndagens rapporttävlingar. Då jag är imponerad av rapporthundarna såg jag chansen till att se på nära håll hur de arbetar i skogen. Så klockan 8.00 var jag på uppsamligsplatsen vid Almunge kyrka och språkade med diverse veteraner i rapport. Sveriges bästa ekipage var närvarande i form av Britt-Marie och Sixten Andersson med Hinnareds Bonnie (flatte), matten är samma person som var dommare till mig och Roy på fredagens lydnadsdebut. Efter en kort sträcka med bil in i skogen så samlades vi vid station A. Skytt nummer två var Pelle som också han var nybörjare med rapport. Vi fick en snabbkurs i hur man laddar om startpistolen sedan drog vi iväg i en "gåsarad". Jag skulle vara skytt nummer ett och vid första randiga bandet avvek jag trettio meter in i bushen, satte mig på min trebenta pall och väntade. I spänd förväntan var jag beredd vid varje kvist knak och spanade efter hundar i tjänstetecke. Efter ett tag började jag tveka om jag inte hört ett skott långt bort men det kom ju ingen hund....Sedan small det till så det ekade i hela skogen!! Skotten är inga knallpulverpistoler utan det dundrar till rätt så ordentligt! Sedan kom första hunden till mig efter 30-40 sekunder. Tryckte av när hunden passerat och tjohej vad det small och luktade krutrök!! Alla mygg som ansamlats runt mig försvann spårlöst!! Sedan var det väntan igen. Som allt så sköt jag 16-17 skott mellan klockan 9-12. Resten av tiden satt jag och filosoferade, lyssnade på fåglar, fika, kollade på både trollsländor och flicksländor, delade fika med myrorna, jagade mygg och spanade efter hundar. En helt ok avslappnad dag i skuggan! Kan inte klaga på något! Sedan är det ett härligt bruksgäng på Knivsta, man känner sig så välkommen att det smittar av sig och man vill hjälpa till fler gånger. En sak är säker. Detta med bruks och lydnad kommer jag att fortsätta med!!

//Ylva och GrabbarnaGrus

Inga kommentarer: