tisdag, november 11, 2008

FIRE IN THE HALL!!

Rena satte fyr på utspild etanol... En pincett som var upphettad till väldigt för många grader, utspild etanol och POFF!! så var en brand igång. Petra försökte släcka med labbrocken vilket inte riktigt fungerar med flytande vätskor, lite hushållspapper tog fyr innan brandfilten kom fram. Elden släcktes med bara lite rökdoft och brännmärken på bänken. Undertiden masade alla forskare, doktorander ut i kylan och stod och väntade på brandkåren... tog en bra stund innan någon smart insåg att larmet inte är direktkopplat och att ingen ringt!! Tur att vi fick allt släckt.

Roligt är att vi för en vecka sedan haft brandkurs. Ännu roligare är att förra gången vi hade brandkurs så tände Kristoff eld på etanol och fick sina buskiga ögonbryn svedda... På torsdag ska vi gå igenom vart alla brandsläckare och nödutgångar finns.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hihih bättre sent än aldrig!

Tur att ni hade mod att släcka elden och inte sprang ut och väntade på att bradkåren skulle komma "av sig själv" ;)

Huh har brandfobi så jag hade sagt upp mig om jag jobbat med er pyromaner!

Anonym sa...

Meeen säg inte sådär! Nu blev jag ännu mer nervös :p Tur att jag har reservdäck och kan byta däck ;)

Anonym sa...

Låter definitivt som om ni behöver kolla upp era kopplingar till brandkåren.

På mitt jobb funkar det tyvärr (!!) allt för väl, så fort ungdommarna i boendet steker på något på för hög värme så går larmet, in kommer brandkåren i 190.....Falsklarm men de måste ändå gå igenom hela huset. Kostnad; 5000:-/falsklarm. ;(

Fast jag får en bonus - de flesta brandmän är alldeles för snygga!!! Jag lovar, jag har ännu inte triggat larmen för att få se dem ;)

Ewa