måndag, februari 26, 2007

Sala Backes kvällsnöje

Efter att Roy visat stort intresse för stadsdelens harkoloni är han numera försatt i koppel. Inte för att han dragit utan för inväntandet av en 10 meters spårlina. Runt omkring är det inte mycket trafik men två kvarter bort finns Gamla E4 som fortfarande trafikeras då Nya E4 inte är riktigt klar. Att chansa vill jag inte då det inte är säkert att jag kan stoppa honom, där av spårlinan. Idag var provet. På med sele och lina sedan ut. Vad händer.... INGET!! Roy är helt exemplarisk och kollar bara lite efter djuren. Kan säga att de sitter stilla och att han antagligen inte fick vinden i näsan. Tidigare förra veckan sprang en hare mot oss vilket resulterade i ett väldans liv i vokabulärerna från både Isop och Roy. Haren vände....
Åter till dagens övning. På vägen tillbaka in så vill jag gå förbi hararna igen men tji fick jag.... En kille släpper sin softi lös....hunden VET att hararna sitter i lekparken.... Detta är den andra gången jag ser detta. Förra gången var det en Rottweiler. Båda gångerna är det MÄN som gör detta. På kvällen. Det är väl kul att hunden får springa lite men vet de att detta är faktiskt olagligt??? Tydligen inte. Själv vet jag att skulle jag ge Roy ett godkännande så skulle det resultera i ett drev som både hörs och troligt vis resulterar i flera anmälningar om "jakt i stad". Nu ska jag inte klaga mer. Det är väl bra att de jagar bort hararna så att jag kan ha min hund lös i framtiden.... tyvärr minskas inte harstammen.... Det är ju inte några jakt hundar precis som kan fälla byten som släpps lösa.

De pratar om skyddsjakt av vildkatter varför inte på harar???

2 kommentarer:

goran sa...

Får han nånsin tag på en hare så spara den så kan vi alltid fixa något riktigt smarrit. Ex. harrygg med whiskyplommon eller som det heter på tyska:hasenruck mit whiskyplaumen. de du.(ja det ska vara två prickar över u:et)
kram

Ylva och GrabbarnaGrus sa...

tack tack pappa men jag tror inte det liket som låg vid morgonrundan var ärskilt aptitligt...legat under snön ett tag!!